Jednym z tradycyjnych sposobów zarabiania na życie przez majdaniaków była praca "na wodzie", czyli przy spławianiu drewna i regulacji Sanu i Wisły. Pracujący przy regulacji rzek nazywali się tamiarzami i założyli stowarzyszenie o nazwie "BRATNIA POMOC TAMIARZY w Majdanie Zbydniowskim".
Zgodnie ze statutem stowarzyszenia jego charakter był "chrześcijański, narodowy i zawodowo tamiarski" a siedzibą - Majdan Zbydniowski.
Główne cele stowarzyszenia tamiarzy: - niesienie chrześcijańskiej bratniej pomocy członkom swoim w ich potrzebach ducha i ciała,
- utrzymywanie prawidłowych stosunków miedzy pracownikami tamiarzami a pracodawcami, oraz pośrednictwo w normowaniu warunków pracy i płacy;
- zwoływanie zebrań i zjazdów tamiarzy dla omówienia spraw zawodowych;
- pielęgnowanie wzajemnej miłości, braterskiego ducha pożycia i jedności stowarzyszonych;
- udzielanie zwrotnych i bezzwrotnych zapomóg członkom w razie słabości lub nieszczęśliwych wypadków;
- udzielanie informacyj i pomocy w sprawach zawodowych.
|
Mieczysław Rojek udostępnił nam kopię egzemplarza statutu wydanego dla członka stowarzyszenia Stanisława Turka w 1914 roku. Odręczny dopisek wskazuje, że był on prawdopodobnie członkiem "Partii Pracy" i opłacił składkę za czerwiec (lub w czerwcu) w wysokości 3 koron, co potwierdził prawdopodobnie skarbnik Franciszek Główka. | |
I. Nazwa, siedziba, charakter. II. Cel i środki. | |
III. Środki do przeprowadzenia powyższego celu są: IV. Fundusze stowarzyszenia. V. Podział funduszów. VI. Członkowie. | |
VII. Obowiązki członków. VIII. Prawa członków. | |
IX. Wystąpienie lub wykluczenie członków. X. Zarząd stowarzyszenia. | |
XI. Organizacyja Wydziału. XII. Zakres działania Wydziału. | |
XIII. Komisya rewizyjna. XIV. Rozstrzyganie sporów. XV. Rozwiązanie towarzystwa. | |
Stowarzyszenie Bratnia Pomoc Tamiarzy Majdanu Zbydniowskiego używało pieczęci, które odnalazł i sfotografował Mieczysław Rojek. Ta prawdopodobnie była używana przed I Wojną Światową.
Odciski tej pieczęci widnieją na dokumentach z lat 30-tych XX wieku.
|
Do poszukiwań informacji o tak ważnej w dziejach przedwojennego Majdanu i Wólki organizacji przyłączył się Adam Maria Chciuk, który ustalił, że członkami tego związku byli także: bracia Stanisław i Michał Latawcowie, bracia Michał i Franciszek Chciukowie, Michał (?) Bródka, Józef Chciuk (co do tego ostatniego, brakuje informacji z której gałęzi rodziny Chciuków on pochodził). |
|